Hjemmesider, brochurer, visitkort og brevpapir. Din virksomhed har sikkert lidt af det hele, men måske var det på tide at opdatere den grafiske identitet? Hvad er grafisk identitet? Det handler naturligvis om blikfang, genkendelse og troværdighed. Formålet med dine grafiske produkter er at trække kunder i butikken, men for at det kan lade sig gøre, er det vigtigt at appellere til kundernes sanser. Har du brug for hjælp til at finde en ny grafisk identitet, så kan du f.eks. få hjælp her.
Få nye og flere kunder
Dine trofaste kunder i dit netværk skal nok handle med dig uanset hvordan dit logo ser ud. Ja, selv hvis din hjemmeside ikke er blevet opdateret de seneste 10 år, så kommer alle dem, der kender dig og din produkter sikkert forbi din butik. Men hvordan ser det ud, hvis du gerne vil lokke nye kunder i butikken?
De fleste kunder foretrækker at handle med et professionelt firma, som udviser troværdighed. Og det er altså ikke så troværdigt at have en forældet hjemmeside eller et visitkort med det gamle logo og et telefonnummer med seks cifre.
Grafik og billeder siger mere end ord
Du kender sikkert ordsproget ’et billede siger mere end 1000 ord’. Det kendte ordsprog findes frem igen og igen, og det er naturligvis fordi der er en god portion sandhed gemt i ordene, og det samme gør sig i princippet gældende for grafikker som f.eks. dit logo. Det er bare vigtigt at være opmærksom på, hvilke 1000+ ord dit billede så siger. Billeder og logoer er naturligvis overlagt til fri fortolkning, og du kan ikke bestemme hvad modtagerne af dit logo vil mene om det.
Ikke desto mindre hjælper et flot og moderne logo med at skabe opmærksomhed og sammenhæng. Uddeler du f.eks. foldere, flyers eller brochurer, giver det en genkendelse og en troværdighed, hvis modtagerne efterfølgende ser det samme grafiske design, når de besøger din hjemmeside.
Vi ser verden i farver
Farver er altafgørende for at få den ønskede opmærksomhed. Du bør derfor vælge farverne i dit logo og på dit grafiske materiale generelt med omhu. Nogle farver forbinder man særligt med specifikke brancher, og her kan det være farligt at lægge sig tæt op ad konkurrenterne, men det kan også være farligt at vælge et farvespektrum, som er helt anderledes.
Det gælder ikke kun om at skille sig ud – det gælder om at blive taget seriøs, så kunderne vælger dig frem for naboen. Du kan f.eks. finde inspiration til grafiske idéer på hjemmesiden grafisk.online her.
Husk også at der er forskel på hvordan farver gengives på en computerskærm og på tryksager, ligesom du kan slippe afsted med mindre skriftstørrelser i et fysisk logo end du kan i et digitalt logo. Hovedreglen er dog at vælge noget enkelt. Har du et enkelt logo, kan det nemt anvendes flere steder. Husk især at tænke over baggrunden. Dit kommende logo skal gerne være brugbart på en lys og en mørk baggrund. Tjek også hvordan dit logo vil se ud hvis det f.eks. printes i sort hvid – det kan der sagtens være nogle, der gør.