De fleste bogholdere anvender et specifikt program til at styre økonomien i en virksomhed. De foretrækker at anvende et populært program fra Microsoft, som har navnet Business Central.
Med det program ved hånden kan man nemlig håndtere fakturaer, bilag, løn, rapportering osv. Programmet er brugervenligt og man kan sætte flere regnskaber op i programmet. Det er en klar fordel, når de fleste virksomheder f.eks. har brug for et regnskab til drift, holding, afdelinger og/eller søsterselskaber. Man kan nemt skifte mellem de forskellige regnskaber, så det er brugervenligt for bogholderen. Når man åbner programmet, er startsiden tilpasset typiske opgaver for en bogholder. Har man brug for at have andre funktioner på sin startside, kan man selv rette det til. Der findes også startsider – eller rollecentre som det kaldes – til administrerende direktører, sælgere, indkøbere mv. Når man skal arbejde med rapportering, giver programmet mulighed for at se på KPI’ere, trække rapporter på omsætning, bruttoavance, top-ti-debitorer eller andet, man ønsker at få et overblik over og analysere nærmere. Vil man have mere visuelle rapporter, kan man integrere data fra sit program til Microsoft Power BI. Det er Business Intelligence software, hvorfra man kan sætte diagrammer op og evt. kombinere tallene med et andet datagrundlag, f.eks. fra Excel, hvis man ønsker det. Der er altså gode muligheder for at kunne trække data fra regnskabet for at foretage talanalyser og/eller rapportere videre til bestyrelsen.
Bogholdere værdsætter også muligheden for at kunne automatisere flere arbejdsgange med bl.a. fakturering og håndtering af bilag. De kan sendes til Business Central, så man slipper for at taste data fra bilag og fakturaer ind i programmet. Det betyder at man som bogholder kan bruge sin tid på andet. Samtidigt slipper man for tastefejl. Man kan også nemt oprette ordrer samt fakturere dem. Nogle virksomheder har brug for at fakturere arbejdstimer, og her kan programmet også anvendes. Det indeholder nemlig et omfattende modul til sags- og ressourcestyring, så man kan styre projekter. Herfra kan medarbejdere også registrere sin arbejdstid på sager og opgaver. Det gør arbejdet for en bogholder nemmere. Bogholderen kan samle sager og arbejdstimer og fakturere dem til kunder. Har man brug for at give rabat til kunder, kan det selvfølgelig sættes på en sag eller kunde. Det kan f.eks. være at en kunde skal have 20% rabat på alle opgaver. Det kan man skrive på en debitor, så denne rabat altid kommer automatisk på en faktura. Man kan selvfølgelig derudover rette rabatten fra gang til gang, hvis det er nødvendigt.