Blog

Sådan vælger du det rigtige ergonomiske skrivebord til dit arbejdsområde

Når du vælger et ergonomisk skrivebord til din arbejdsplads, er der nogle få ting, du skal huske på. For det første skal du overveje størrelsen på din arbejdsplads og sikre dig, at det skrivebord, du vælger, vil passe komfortabelt. For det andet skal du tænke på, hvordan du vil bruge skrivebordet, og hvilke aktiviteter du vil udføre ved det. Endelig skal du overveje dit budget og sørge for, at det skrivebord, du vælger, er overkommeligt.

 

Hvis du har et lille arbejdsområde, kan du overveje et kompakt ergonomisk skrivebord. Disse skriveborde er designet til at spare plads og har stadig alle de funktioner, du har brug for i et ergonomisk skrivebord. Hvis du planlægger at bruge dit skrivebord til mere end blot at arbejde ved en computer, bør du dog vælge en større model.

 

Når du beslutter, hvordan du vil bruge dit ergonomiske skrivebord, skal du overveje, hvilken type arbejde du vil udføre. Hvis du f.eks. har planer om at skrive meget, skal du have et skrivebord med en tastaturbakke. Hvis du planlægger at læse eller lave andet papirarbejde ved dit skrivebord, skal du kigge efter en model med masser af overfladeareal.

 

Endelig skal du tænke på dit budget, når du vælger et ergonomisk skrivebord. Ergonomiske skriveborde kan koste alt fra et par hundrede dollars til flere tusinde dollars. Vælg den model, der passer bedst til dine behov og dit budget. Du bør også sikre dig, at det skrivebord, du vælger, har en garanti, så du kan returnere det, hvis det ikke lever op til dine forventninger.

 

Husk at en god kontorstol også er vigtig for din arbejdsstilling.

Farerne ved dårlig ergonomi på arbejdspladsen

Dårlig ergonomi på arbejdspladsen kan føre til en række sundhedsproblemer, herunder muskel- og skeletlidelser (MSD) som f.eks. karpaltunnelsyndrom, seneskedebetændelse og rygsmerter. MSD’er kan medføre tabt arbejdstid, erstatningskrav fra arbejdstagere og høje sundhedsudgifter.

 

Ergonomiske risikofaktorer på arbejdspladsen omfatter gentagne bevægelser, akavede stillinger, kraftige anstrengelser og kontaktstress (tryk på kroppen fra kontakt med hårde overflader eller skarpe kanter). Disse risikofaktorer kan være til stede i alle typer arbejdsmiljøer.

 

For at mindske risikoen for dårlig ergonomi på arbejdspladsen bør arbejdsgiverne identificere og vurdere ergonomiske risici. De bør også gennemføre tekniske og administrative kontrolforanstaltninger for at mindske disse risici.

Skriv et svar